דילוג לתוכן

מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך”

החזון

"שתילי חינוך" הוא מיזם הדגל המשותף של רשתות החינוך "בית יעקב" ו"פתחיה" – מודל פורץ דרך לתכלול ולהנגשה של שירותי חינוך וקידום לגיל הרך, שמסמן את תחילתה של המהפכה החינוכית-חברתית הראשונה בישראל.

החזון והמודל של "שתילי חינוך" מבוססים על מסקנות של מחקרים בינלאומיים, שהוכיחו כי 6 שנות החיים הראשונות מהוות את פרק הזמן הקריטי ביותר בהתפתחות הילד. בשנים אלה המוח גדל בקצב אינטנסיבי ומגיע עד ל-95% מגודלו הסופי. בו זמנית, בפרק זמן זה המוח גם גמיש מאוד וניתן להשפיע מהותית על התפתחותו.

בתוך חלון הזדמנויות צר וקריטי כל-כך ישנה משמעות עצומה לניצול של כל רגע, אולם המצב הקיים עד כה לא אפשר את המימוש המקסימלי של ההזדמנות הבלתי חוזרת הזו.

"המרכז לגיל הרך שתילי חינוך הוא לדעתי אירוע מכונן ברמה הלאומית. זו פריצת דרך כלפי הטיפול בילדים בגילאים הקריטיים האלה".
– פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי

האתגרים במודלים הקיימים

קושי בזמינות

ילדים רגילים, שזקוקים לטיפולים התפתחותיים אך אינם זכאים למסגרות של חינוך מיוחד כגון גני שפה או התפתחות, נדרשים לקבל את הטיפול במרפאות להתפתחות הילד, ולרוב נאלצים להמתין זמן ממושך עד לקבלת תור לאבחון ולטיפול.

 

הפסדים נרחבים ופגיעה ביעילות

העובדה שהטיפול ניתן לילדים במסגרת נפרדת יוצרת גם היא מגוון בעיות:

  • פגיעה בעבודה או בלימודים של ההורים, הנדרשים לקחת את הילד לטיפול
  • הוצאת הילד מן המסגרת גורמת להפסדים לימודיים ואף חברתיים ורגשיים (החמצת חוויות ואירועים, שוני חברתי)
  • היעדר קשר ישיר בין המסגרת החינוכית למסגרת ההתפתחותית דורש מן ההורים להפוך ל"סוכנים", לתזז ולתווך בין המסגרות השונות.
  • קיום הטיפול במסגרת נפרדת ממסגרת היום-יום של הילד אינו מאפשר להשיג את האפקט המקסימלי שעשוי להיות לטיפול.

 

נפרדות חברתית – פיזית ורעיונית:

רוב מסגרות החינוך ממוקמות בהפרדה בין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד, עובדה המשמרת הפרדה חברתית בין ילדים רגילים לילדים מיוחדים, ומקשה על שילובם המיטבי בחברה של הילדים עם הצרכים המיוחדים.

מומחי החינוך וההתפתחות של מעצמת החינוך "בית יעקב | פתחיה", עם ניסיון מצטבר של יותר מ-100 שנות חינוך וקידום, הגו את מודל "שתילי חינוך" כמענה חדשני ומפכני לסוגייה הבוערת.

המענה של שתילי חינוך

"שתילי חינוך" הוא מודל להקמתם של מרכזי קידום משולבים, רב-תחומיים, המתכללים את כל מסגרות החינוך והטיפול לגיל הרך תחת קורת גג אחת – מונגשת, מתקדמת וברמת מקסימום של מקצוענות.

על פי המודל, בקומפלקס "שתילי חינוך" ייכללו:

  • מעונות יום: רגילים לצד שיקומיים
  • גני ילדים: רגילים לצד גני חינוך מיוחד
  • מרפאה להתפתחות הילד
  • חדרי טיפול בתרפיות חדשניות
  • בריכה שיקומית לטיפולי הידרותרפיה
  • מרכזי השתלמויות לצוותים המקצועיים
  • מרכז תמיכה למשפחות שבהן ילד עם צרכים מיוחדים

התכלול וההנגשה פותרים את האתגרים הקיימים ומאפשרים:

shtiley hinuh-4
זמינות

מיקום היחידה להתפתחות הילד באותו המרחב שבו מתקיימים הלימודים מאפשר למומחי התפתחות הילד לתצפת על הילדים מקרוב, לזהות פערים ואתגרים בשלב התחלתי ולהציע להם מענה מוקדם ואפקטיבי.

shtiley hinuh-5
חיסכון ומינוף של משאבים

הגעת הילד מהגן למרפאת ההתפתחות נעשית בקלות ובמהירות, וכך גם חזרתו למסגרת. מניעת בזבוז הזמן והאנרגיות מאפשר לילד ולהוריו להפנות את כל משאביהם להתקדמות ולצמיחה.

shtiley hinuh-6
אופטימיזציה של ההטמעה

הטיפול מוענק בסביבתו הטבעית של הילד ומהווה חלק מהווי היום-יום שלו, כך שכל החושים, הרגשות והחוויות שלו יכולים לתמוך בהפנמה ובהטמעה של הידע והכלים החדשים שהוא מקבל.

shtiley hinuh-7
שותפות

כל נשות החינוך והמקצוע שותפות בתהליך הקידום של הילד: המטפלות יכולות לצפות בו בזמן אמת ולקבל את ההתרשמות המדויקת ביותר. בהמשך הן מדריכות את הגננות כיצד ליישם מטרות קידום בתוך שגרת הגן, ומעניקות להן העשרה מקצועית. הגננות מקבלות את הילד בשובו מהטיפול ונעשות שותפות בחוויותיו וביצירותיו באופן מיידי ומעצים.

shtiley hinuh-4
סנכרון ושילוב כוחות

לאורך כל הדרך יש תיאום, סנכרון מלא ושיתוף פעולה הדוק בין כל הקודקודים האחראיים: ההורים, הצוות החינוכי וצוות מקצועות הבריאות. כך, במקום שעה אחת של טיפול בחדר נפרד, הילד מקבל שישה ימים של קידום אינטגרלי בזמן אמת.

shtiley hinuh-8
שילוב חברתי זמין מהרגע הראשון

מיקומן של מסגרות החינוך הרגיל והמיוחד באותו הקומפלקס מנגיש לילדים המיוחדים שילוב חברתי אופטימלי כבר מהרגע הראשון, בזכות הזמינות של המעונות והגנים הרגילים. במקביל, ילדי החינוך הרגיל נהנים מאיתור מוקדם של בעיות ומטיפול מונע פערים, בזכות הזמינות של מומחיוֺת הקידום של "פתחיה". הם גם זוכים לפתח יכולות רגשיות משמעותיות כמו רגישות לאחר, הכלה וקבלה של השונה, כבוד ואהבה לכל נברא.

היתרונות הללו מצטרפים יחד לפתרון מהפכני, שעל פי מומחים להתפתחות הילד שנחשפו אליו, מעניק לכל ילד קידום התפתחותי בהיקף של שנתיים נוספות!

מידע שימושי

לתיאום טיפולים הידרותרפיים ו/או חוגי שחייה בבריכת "פתחיה": 02.6571001

"שתילי חינוך" /// בית שמש
הקומפלקס הראשון של "שתילי חינוך" הוקם בבית-שמש, העיר עם אחוז הילדים הגבוה ביותר בישראל, בהשקעה אדירת היקפים של 30,431,908₪, ונחנך בשנת הלימודים תשפ"ג (2023). הקומפלקס ממוקם ברחוב אליהו הנביא ומשתרע על פני 6,000 מ"ר ב-6 קומות.

המסגרות הפועלות בקומפלקס הן:

  • מעון יום רגיל
  • מעון יום שיקומי
  • גני קידום לילדים עם מש"ה
  • בית הספר "פיתוחים" לתלמידים עם מש"ה מורכבת
  • מרכז להתפתחות הילד
  • בריכה שיקומית

 

"שתילי חיים" /// ירושלים

קומפלקס "שתילי חיים" בירושלים מוקם בימים אלה בשכונת רמות.

ליצירת קשר

טל. 02-6571000
רחוב יואל הנביא 16, בית שמש

מה נכניס לכאן לבינתיים?