"פיתוחים" – בית הספר לחיים של "פתחיה", סניף ירושלים, מיועד לתלמידים בגילאי 6-14 עם תסמונת דאון, בתפקוד גבוה.
בית-הספר הוקם בירושלים בשנת הלימודים תשפ"ג (2023), במענה לבקשתם של הורי הילדים בגני הקידום של "פתחיה" ושל הורים רבים נוספים בירושלים, אשר להם לא היה עד אז מענה מספק ומיטבי.
ב"פיתוחים – ירושלים" צוות אוהב ומסור של מקצועניות בתחומי החינוך, ההוראה ומקצועות הבריאות.
את "פיתוחים – ירושלים" מאפיינת תפיסת עולם מתקדמת ועכשווית, המבוססת על החזון להנחלת מיומנויות תפקוד יומיומיות וכישורי חיים, שיאפשרו לילדים איכות חיים ועצמאות; ועל ההבנה כי התחומים החשובים ביותר לעבודה עם הילדים אינם בהכרח "לימודיים", אלא כאלה המכוונים להתנהגות נאותה ולתפקוד חברתי מיטבי.
בית הספר ניצב בחזית העשייה המקדמת. למידה בלתי פוסקת וחדשנות בלתי מתפשרת מאפשרים לנו להנגיש לתלמידים שלנו את שיטות הטיפול והאמצעים העדכניים ביותר לשיפור איכות חייהם, לרווחתם ולאושרם. צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
בית-הספר מעוצב ומאובזר ברמה גבוהה, ומהווה סביבה לימודית מזמינה ומקדמת, עם מיטב האמצעים החדשניים לקידומו המירבי של כל ילד. במבנה קיימים חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד טיפולי חדיש וערכות אבחון עדכניות.
החזון שלנו
בבית הספר שלנו דואגים לאיכות חייו של כל תלמיד מתוך כבוד, אמון, אהבה והסתכלות אינדיבידואלית על יכולותיו הייחודיות – כדי להעניק לו הזדמנות שווה להגיע לעצמאות מקסימלית ולתפקוד חברתי מיטבי. אנו שואפים לראות כל אחד מהתלמידים שלנו כשהוא חלק אינטגרלי מהווי החיים הקהילתי והחברתי, מחובר, תורם ומשפיע.
הגישה שלנו
בליבת העשייה שלנו מתחברות יחד כל סביבות החיים של התלמיד – הבית ובית-הספר – כדי לתת מענה מקיף ומחובר לכל היבט בחיי היום-יום של התלמיד.
העבודה בבית-הספר נעשית בגישה האקולוגית, שרואה את התלמיד כחלק מהסביבה הטבעית שבתוכה הוא חי. החיבור בין הבית לבית-הספר מסייע בהטמעת המיומנויות הנרכשות וביישומן בסביבה הטבעית של התלמיד, וכך מאפשר קידום עצמאות, איכות חיים וחיבור מיטבי לחברה ולקהילה.
כבית-ספר חרדי, אנו שמים דגש מיוחד על פיתוח היכולות של התלמיד להשתייך באופן מקסימלי להווי חייו הרגיל של כל ילד חרדי, כמו: תפילה בבית-הכנסת, השתתפות בסעודות השבת, ציטוט סיפורים ורעיונות מתוך פרשת השבוע, ועוד.
השילוב שלנו
כמומחים לשילוב, אנו מפתחים תוכנית שילוב אינדיבידואלית לכל תלמיד, בהתאמה ליכולותיו האישיות ולרצונם של הוריו. אנו מבחינים בין שילוב בגיל הצעיר לבין שילוב מתבגרים, ומעניקים הדרכה, הנחיה וליווי לצוות המשלב והמשתלב כדי לממש במקסימום את מטרות השילוב, כפי שהוגדרו בתוכנית הקידום האישית של התלמיד (תל"א).
המעטפת שלנו
אנו רואים ערך מהותי בשמירה על ערוץ תקשורת פתוח וזמין עבור ההורים, לשאלות, ייעוץ, הכוונה ספציפית והדרכה.
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הלימודים. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.
הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
הדרכה שוטפת
מערך הדרכה מקצועי תומך בצוות מקצועות הבריאות ומלווה אותו באופן שוטף. צוות בית הספר כולו נהנה מהגגה מקצועית על ידי רופאי הבית של פתחיה: רופאי ילדים בעלי התמחות בהתפתחות הילד ובנוירולוגיה של הילד.
השתלמויות
הנהלת "פתחיה" בונה מערך השתלמויות שנתי, עבור כל נשות הצוות בכל המסגרות. במסגרת ההשתלמויות מקבל הצוות כלים חדשים לבנייה וליישום של תוכניות לימודים, להתמודדות מיטבית עם אתגרים בבית-הספר, לאבחון עדכני ועוד.
בהתאם לחזון שלנו, המכוון למיקסום הישגיו של כל תלמיד ולהבאתו לתפקודים גבוהים במיומנויות היום-יום כבסיס לעצמאות מרבית, נבנתה אג'נדה טיפולית הכוללת את המפתחות הבאים:
מיומנויות וכישורים
דגש מיוחד מושם על הקניית אהבת הלימוד לילדים, ועל עידוד של חיבור לבית דרך לימוד משותף עם האב או האחים, מתוך הבנה כי התלמידים שלנו – כילדים יהודיים-חרדיים – יבקשו לחוש גם בשנים הבאות סיפוק מסיום פרשה, ספר נביא, משניות וכו'.
תקשוב
שילוב אמצעים טכנולוגיים ושימוש מושכל בהם עשוי להעניק לילדים הזדמנות ללמידה, למשחק וליצירה. לימוד השימוש במחשב או באייפד מהווה כלי לתעסוקה מועילה ופותחת הזדמנויות ואפשרויות כמו: הקלדה, התכתבות בדוא"ל, עריכת מצגות ועוד.
פנאי ותעסוקה
חשיבה לטווח הארוך על החשיבות במציאת מגוון תעסוקת פנאי לילדים: מוזיקה, נגרות, בישול ועוד – לא רק כחוג צהרון, אלא כחלק מתוכנית הלימודים.
המומחיות של פתחיה מיטיבות לשלב גישה מקצוענית והתנהלות על פי מטרות ויעדים, יחד עם אווירה חמה ואוהבת והווי חווייתי ונעים. חלק מהאג'נדה המקצועית שלנו היא ראיית הילד קודם כל כילד, שזקוק לסיפוק והנאה ככל ילד אחר, ומתוך הראייה הזו – אנחנו מטפחים את חדרי הטיפול בבית-הספר כחלל נעים ומזמין. לאורך היום כולו, אנחנו מתמקדים בנקודות החוזקה של הילד, מעצימים אותן ומעבירים לו מסרים של חיזוק והערכה.
בפתחיה קיימת גישת עבודה ייחודית, שיוצרת מעטפת מושלמת של קידום בו-זמני – בכל התחומים, ולאורך כל היום. כל אחת מנשות הצוות מעודכנת במטרות הקידום האינדיבידואליות של כל ילד, ופועלת על פיהן. לדוגמה: כאשר קלינאית התקשורת מציבה מטרת קידום בתחום השפה, גם המרפאה בעיסוק משלבת תרגול שפתי מתאים בזמן עבודתה עם הילד; והמורה ממשיכה את העשייה בשעות השיעורים.
גם בשעות הצהרון נשמר הרצף הטיפולי, בזכות הדרכה שניתנת לצוות הצהרון על ידי הצוות החינוכי והטיפולי בבית-הספר.
הקידום נעשה באופן אינטגרלי, טבעי, נינוח ונעים ובשיתוף פעולה מלא של כל הצוות.
ב"פתחיה" מתנהלים בשקיפות מלאה, ומאמינים בכוח ובתרומה של שיתוף פעולה בין המסגרת הטיפולית למסגרת הביתית. מעבר לגישה בסיסית זו, ב"פיתוחים – ירושלים" מהווה החיבור הרציף של כל הקודקודים חלק מהגישה הטיפולית-לימודית של בית-הספר.
יחד עם ההורים, אנו בוחרים את מטרות העבודה וכותבים את תוכנית הקידום האישית (תל"א) לכל ילד. לקשר רציף זה שותפים א/נשי מקצוע כמו פסיכולוג/ית ומנתח/ת התנהגות, וכך מתאפשר לנו לתת מענה מדויק, יעיל ומהיר להתמודדות עם אתגרים רגשיים והתנהגותיים המאפיינים את האוכלוסייה.
אנחנו מאמינים שקשר רציף עם ההורים, שיתוף פעולה ואמון הדדי הם כוח חיוני להצלחה. ההורים הם אלה שמכירים את הילד, כמו שרק הורים יכולים להכיר. באמצעות מחברת קשר, ההורים מקבלים דיווח יומיומי על הנעשה בבית-הספר: אלה טיפולים קיבל הילד, וכיצד יש להמשיך לעבוד ולתרגל אתו בבית.
הצוות מעודד קשר פתוח וחשיבה משותפת עם ההורים, זמין וקשוב לבקשות וגם מזמין את ההורים להעלות יוזמות פרטיות הנוגעות לטובת ילדם האישי ו/או לטובת הילדים וההורים כולם.
הסעות
תלמידים בעלי מש"ה זכאים להסעות מטעם הרשות המקומית ובאחריותה. זמני היציאה בבוקר וההגעה אחר הצהריים מתואמים מול מתאמת ההסעות ברשות המקומית.
שורי למברגר
מנהלת
[email protected]
050-4150126
מזכירות ביה"ס
02-5693000
[email protected]
פתחיה אינה גובה תשלומים מההורים עבור הטיפול בילדים במוסדות החינוך המיוחד, להוציא דמי שכלול לפי תעריף המוסכם ע"י משרד החינוך בכפוף לחוזר מנכ"ל.
‘’בית יהודה אריה’’, רחוב בליליוס 6, ת.ד. 956, ירושלים
העתיד של כולנו מתחיל כאן: בילדים שלנו. ביחד נעניק להם את כל ההזדמנויות להתפתחות מיטבית ולחיים מאושרים, ונשפיע לטובה גם על איכות החיים של המשפחה ועל החוסן הקהילתי והחברתי של כולנו.