מיזמים מובילים לקידום והעצמה


עם הפנים
ועם הלב
קדימה
מעונות יום
מעונות יום
מעונות יום
רב תכליתיים
מעונות יום
רב תכליתיים
פמילי – רשת משפחתונים ארצית
___________
פמילי – רשת משפחתונים ארצית
פמילי – רשת משפחתונים ארצית
מרפאות להתפתחות הילד
דרך מאות המסגרות החינוכיות של "בית יעקב" (החינוך הרגיל) ושל "פתחיה" (החינוך המיוחד), פגשנו מקרוב את הצורך הבוער של אלפי ילדים בעלי קשיים התפתחותיים ו/או לקויות למידה במענה מותאם לצרכיהם: זמין, מסונכרן עם המסגרות החינוכיות, ותואם את אורח חייהם, שפתם ותרבותם.
"פתחיה" הרימה את הכפפה, מתוך אחריות חברתית ותחושת שליחות המגובה במיטב הידע המקצועי והחינוכי ובעשרות שנות ניסיון מעשי. היחידות להתפתחות הילד של "פתחיה" מעניקות כיום מעטפת קידום מושלמת לעשרות אלפי ילדים ומשפחות בשנה: אבחונים מקיפים; טיפולי קידום ב-5 שפות: עברית, אנגלית, אידיש, רוסית וצרפתית; הדרכות להורים; קבוצות קידום ייעודיות לילדים ולהורים; ועוד.

מונה מומחיות במקצועות הבריאות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה ועבודה סוציאלית; מטפלות רגשיות, מטפלות באומנות ומטפלות במוזיקה – כולן בעלות תואר ורישיון מטעם משרד הבריאות.
"פתחיה" משקיעה משאבים רבים בפיתוח המצוינות המקצועית והאישית של צוותי המרפאות. המטפלות זוכות להדרכות אישיות וסקטוריאליות על ידי מנהלות תחומי הטיפול, ונהנות ממפגשים ארגוניים וכלל-צוותיים לסנכרון הפעילות ולמינוף הטיפול.
רשת המרפאות להתפתחות הילד של "פתחיה" מונה כיום 5 סניפים: בירושלים (3), באשדוד ובנתיבות.
במרפאות ניתנת מעטפת הוליסטית של אבחון, טיפול, קידום והעצמה לילדים בעלי קשיי התפתחות ו/או אתגרי למידה ולהוריהם. במרפאות ניתן לקבל טיפולי קידום במקצועות הבריאות עד גיל 9, וטיפול רגשי עד גיל 12 (למבוטחים במסגרת שב"ן). ילדים סומטיים זכאים לקבלת טיפול במרפאות להתפתחות הילד עד גיל 18.
במרפאות "פתחיה" נערך לכל ילד אבחון רפואי ופרא-רפואי מקיף, ונבנית תוכנית קידום אישית הכוללת: בדיקות ומעקב על ידי רופא התפתחותי, טיפולים במקצועות הבריאות, ותרפיות רגשיות על פי הצורך. ההורים זוכים לליווי ולהדרכה אישיים על ידי עובדת סוציאלית וצוות מקצועות הבריאות, מתוך כבוד, אהבה ואכפתיות.
על פי הסכמת ההורים, הצוות המטפל עומד בקשר עם הצוות במסגרת החינוכית ופועל כתף אל כתף, בשיתוף פעולה וסנכרון מיטבי, מתוך ראייה מערכתית מקיפה, לטובתו המלאה של הילד.
האווירה במרפאות "פתחיה" נעימה ומזמינה, וחדרי הטיפול מאובזרים במיטב הציוד החדשני והמתקדם. לרשות הצוות וההורים עומדת ספריה מקצועית עשירה.
כל מרפאות "פתחיה" עומדות בקריטריונים גבוהים מבחינה מקצועית ושירותית, ופועלות תחת פיקוח משרד הבריאות וקופות החולים.
קבלת השירות במרפאות מותנית בקבלת אישור והתחייבות כספית לטיפולים מטעם קופת החולים שבה מבוטח הילד.
מרכזי תמיכה ״גדלים ביחד״
המרכזים הוקמו על ידי "פתחיה – עולם מיוחד" מתוך הוקרה עמוקה להורי הילדים המיוחדים, שאותם יש לנו הזכות ללוות ולקדם, ומתוך הבנה של הצורך בתמיכה רגשית ומעשית מהרגע שבו הם מתוודעים למיוחדוּת של ילדם.
החזון שלנו הוא להיות כאן בשביל התינוקות והוריהם מהרגע הראשון: לתת למשפחה כתף ולב ברגעי הכאב; להושיט יד שתוביל למחוזות של כוח, תקווה ושמחה; ולהעניק לתינוקות את מיטב ההזדמנויות להתקדם ולהתפתח כבר משלב מוקדם.
מרכזי "גדלים ביחד" מעניקים לתינוקות המיוחדים ולמשפחותיהם מעטפת מחבקת ומצמיחה מהרגע הראשון: אבחון והכוונה, קידום מעשי באמצעות טיפולים התפתחותיים, ליווי אישי ותמיכה חברתית.
את "גדלים ביחד" מוביל צוות מקצועי, מסור ואכפתי. המרכזים מציעים מרחבים פיזיים צבעוניים, קסומים ושמחים המכילים חדרי טיפול מאובזרים ופינות מפגש חמימות ומזמינות.
ל"גדלים ביחד" שני סניפים: בירושלים ובמודיעין עילית.

המרכזים הוקמו על ידי "פתחיה – עולם מיוחד" מתוך הוקרה עמוקה להורי הילדים המיוחדים, שאותם יש לנו הזכות ללוות ולקדם, ומתוך הבנה של הצורך בתמיכה רגשית ומעשית מהרגע שבו הם מתוודעים למיוחדוּת של ילדם.
החזון שלנו הוא להיות כאן בשביל התינוקות והוריהם מהרגע הראשון: לתת למשפחה כתף ולב ברגעי הכאב; להושיט יד שתוביל למחוזות של כוח, תקווה ושמחה; ולהעניק לתינוקות את מיטב ההזדמנויות להתקדם ולהתפתח כבר משלב מוקדם.
מרכזים רב תחומיים “שתילי חינוך”
החזון והמודל של "שתילי חינוך" מבוססים על מסקנות של מחקרים בינלאומיים, שהוכיחו כי 6 שנות החיים הראשונות מהוות את פרק הזמן הקריטי ביותר בהתפתחות הילד. בשנים אלה המוח גדל בקצב אינטנסיבי ומגיע עד ל-95% מגודלו הסופי. בו זמנית, בפרק זמן זה המוח גם גמיש מאוד וניתן להשפיע מהותית על התפתחותו.
בתוך חלון הזדמנויות צר וקריטי כל-כך ישנה משמעות עצומה לניצול של כל רגע, אולם המצב הקיים עד כה לא אפשר את המימוש המקסימלי של ההזדמנות הבלתי חוזרת הזו.
"המרכז לגיל הרך שתילי חינוך הוא לדעתי אירוע מכונן ברמה הלאומית. זו פריצת דרך כלפי הטיפול בילדים בגילאים הקריטיים האלה".
– פרופ' מנואל טרכטנברג, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי

"שתילי חינוך" הוא מודל להקמתם של מרכזי קידום משולבים, רב-תחומיים, המתכללים את כל מסגרות החינוך והטיפול לגיל הרך תחת קורת גג אחת – מונגשת, מתקדמת וברמת מקסימום של מקצוענות.
על פי המודל, בקומפלקס "שתילי חינוך" ייכללו:
- מעונות יום: רגילים לצד שיקומיים
- גני ילדים: רגילים לצד גני חינוך מיוחד
- מרפאה להתפתחות הילד
- חדרי טיפול בתרפיות חדשניות
- בריכה שיקומית לטיפולי הידרותרפיה
- מרכזי השתלמויות לצוותים המקצועיים
- מרכז תמיכה למשפחות שבהן ילד עם צרכים מיוחדים
התכלול וההנגשה פותרים את האתגרים הקיימים ומאפשרים:
ילדים רגילים, שזקוקים לטיפולים התפתחותיים אך אינם זכאים למסגרות של חינוך מיוחד כגון גני שפה או התפתחות, נדרשים לקבל את הטיפול במרפאות להתפתחות הילד, ולרוב נאלצים להמתין זמן ממושך עד לקבלת תור לאבחון ולטיפול.
הפסדים נרחבים ופגיעה ביעילות
העובדה שהטיפול ניתן לילדים במסגרת נפרדת יוצרת גם היא מגוון בעיות:
- פגיעה בעבודה או בלימודים של ההורים, הנדרשים לקחת את הילד לטיפול
- הוצאת הילד מן המסגרת גורמת להפסדים לימודיים ואף חברתיים ורגשיים (החמצת חוויות ואירועים, שוני חברתי)
- היעדר קשר ישיר בין המסגרת החינוכית למסגרת ההתפתחותית דורש מן ההורים להפוך ל"סוכנים", לתזז ולתווך בין המסגרות השונות.
- קיום הטיפול במסגרת נפרדת ממסגרת היום-יום של הילד אינו מאפשר להשיג את האפקט המקסימלי שעשוי להיות לטיפול.
נפרדות חברתית – פיזית ורעיונית:
רוב מסגרות החינוך ממוקמות בהפרדה בין החינוך הרגיל לחינוך המיוחד, עובדה המשמרת הפרדה חברתית בין ילדים רגילים לילדים מיוחדים, ומקשה על שילובם המיטבי בחברה של הילדים עם הצרכים המיוחדים.
מומחי החינוך וההתפתחות של מעצמת החינוך "בית יעקב | פתחיה", עם ניסיון מצטבר של יותר מ-100 שנות חינוך וקידום, הגו את מודל "שתילי חינוך" כמענה חדשני ומפכני לסוגייה הבוערת.
ברכה שיקומית
כחלק מהחזון שלה ליצור עולם מאפשר עבור אלה מתוכנו שיש להם צרכים מיוחדים, הקימה "פתחיה" את הבריכה השיקומית הראשונה שלה בעיר בית-שמש, והיא מתכננת להרחיב את המיזם לרשת של בריכות שיקומיות ביישובים שונים ברחבי הארץ.
בריכת "שתילי חינוך" בבית-שמש מתוכננת לפעול במשך 24 שעות ביממה ולהעניק לילדי "פתחיה" ולכלל תושבי העיר כ-17,000 טיפולים הידרותרפיים בשנה.
"הילד החמוד שלנו סיעודי לחלוטין ואינו מסוגל לזוז בכוחות עצמו. למען בריאותו – הכרחי לשמור על הניידות שלו. …בבריכה השיקומית הוא פשוט שוחה לבד!
באתי לראות את זה, וזה אחד הדברים שממש פרגנו לי בתור אבא… אני לא מקבל ממנו הרבה פידבקים. אבל בבריכה הוא שחה לעברי, בעצמו, והוא היה שמח! פשוט שמח."
(אבא של עמרם, תלמיד "פיתוחים" – סניף בית שמש)

הבריכה השיקומית הראשונה של פתחיה פועלת בקומפלקס "שתילי חינוך" בבית שמש.
הבריכה החדישה והמאובזרת עומדת בסטנדרטים הגבוהים והמתקדמים ביותר וכוללת:
- 400 מ"ר של מרחב טיפולי מפואר ומונגש, המותאם לטיפולי הידרותרפיה למבוגרים, לילדים ולתינוקות.
- חדרי מלתחות נוחים ונגישים
- אבזור הנגשה מיוחד לילדים
- מעלון נכים לטיפול במים
הבריכה מספקת גם מגוון הזדמנויות טיפול וקידום לציבור הרחב: הידרותרפיה, לימודי שחייה וקבוצות התעמלות במים.
מרכז הכשרה “פלוס”
לדעת יותר = לתת יותר, להכיר יותר = לאפשר יותר, להתקדם יותר = לקדם עוד יותר.
עם המומחיות שלנו, ובהשראתן, יצרנו את "פתחיה פלוס" – חממה לפיתוח מצוינות במקצועות הבריאות, שמתאפיינת בגישה הוליסטית מתקדמת: אנחנו יודעים שהתפתחות אישית והתפתחות מקצועית כרוכות זו בזו ומשפיעות זו על זו, והחזון שלנו הוא הענקת מענה משולב שיקדם את הלומדות בכל זירות ההתפתחות.

בהתאם לחזון שלנו, הדוגל בהתפתחות הוליסטית – אישית ומקצועית יחד, במערך ההשתלמויות שלנו מושם דגש גם על הפיתוח האישי ועל מתן כלים אפקטיביים להתנהלות מיטבית בזירות הרגשיות שמזמנת העשייה: מערכות יחסים עם מטופלים ובני משפחותיהם, ועם עמיתות לצוות רב-מקצועי; התמודדות עם אתגרים בשיתוף פעולה אצל ילדים ועוד.
"פתחיה פלוס" מקיימת מגוון רחב ומתעדכן של השתלמויות, הרצאות, סדנאות וקורסים בהיקפים שונים, העוסקים במגוון החידושים שבחזית העשייה המקצועית.
כמומחים לחינוך מיוחד, שמחוברים ישירות לשטח ולצרכיו, אנחנו מעודכנים במגמות ובהתפתחויות החמות ביותר, ומגייסים למערך פיתוח המצוינוּת שלנו את האוטוריטות המובילות בתחומי הדעת השונים.
ההשתלמויות מתקיימות במגוון פלטפורמות: במפגשים פרונטליים, בזום ובמתכונת היברידית.