מעונות יום שיקומיים
"פתחיה" היא הראשונה בתחום המענה הטיפולי לתינוקות ופעוטות בעלי צרכים מיוחדים.
עוד לפני שהוחל חוק מעונות יום שיקומיים, "פתחיה" כבר הפעילה מסגרת לפעוטות בעלי תסמונת דאון שהלכה וגדלה משנה לשנה, ובשנת 2000, עם חקיקת חוק מעונות יום שיקומיים, הוכרזה הכיתה ששכנה בשכונת רמות כ"מעון יום שיקומי".
בתשס"ה (2005), זכתה "פתחיה" בתואר "זכיינית מס' 1 להפעלת מעונות יום שיקומיים" מטעם משרד הרווחה ומשרד הבריאות – הודות לצוות המקצועי המוביל שלה, המאגד בתוכו מקצועני חינוך וטיפול במקצועות הבריאות מהשורה הראשונה.
כל מעונות "פתחיה" בנויים על פי הפרוגראמה למעונות יום שיקומיים, נושאים רישיונות הפעלה של משרד הרווחה ועומדים תחת בקרה ופיקוח של משרד הרווחה והבריאות.
בתשע"ד (2014)זכתה העמותה בהכרה מטעם משרד הרווחה, והיא מופיעה ברשימת הספקים הארצית להפעלת מעונות יום שיקומיים בכל המחוזות ועבור כל האוכלוסיות.
ל"פתחיה" שבעה מעונות יום שיקומיים ברחבי הארץ: חמישה מעונות רב-נכותיים בירושלים (2), בית שמש (2), ומודיעין עילית; ושני מעונות תקשורת בבני ברק ובגן יבנה.
הגישה
כדי למקסם את אפקט השהייה של הפעוט במעון מכל הבחינות, אנחנו משקיעים אינספור משאבים בעיצוב הסביבה הלימודית והטיפולית.
המעונות שלנו מאובזרים במיטב הציוד החדיש, בערכות אבחון עדכניות ובמתקני חצר מותאמים ומונגשים. כל פינה מעוצבת מתוך חשיבה מקצועית, באופן מזמין ומזמן התנסות.
סדר היום הטיפולי של ילדי המעון הוא אינטנסיבי, דורש ומתיש. חשוב לנו שלצד זאת, הילדים שלנו יחוו הנאה, הצלחה ועניין, הזדמנויות לחקירה וללמידה והתנסויות חברתיות שונות, כמו בכל מעון רגיל.
כל תחום, גם הטריוויאלי ביותר, נלמד באופן מקצועי ומלווה על ידי נשות מקצוע מומחיות בתחום.
דוגמאות מהשטח:
- תחושה – נערכת בחינה מעמיקה של הפרופיל האינדיבידואלי של הילד, פרופיל של אשת המקצוע המטפלת בו, ואלה חומרים ומרקמים מתאים ונכון להגיש לו. כל הנתונים נלקחים בחשבון, ופעילות "רגילה" של משחקי חול, מים וצבע, מקבלת משמעות עמוקה ומקדמת.
- תקשורת – איך נספר סיפור לפעוט המיוחד? איך נתווך לו את העולם שבחוץ? באיזה כלי הוא ישתמש לתקשורת גם בבית, מחוץ לשעות המעון? בכל פרט מושקעת מחשבה מעמיקה ומשאבים של למידה, התמקצעות וליווי, כדי להעניק לכל פעוט את המענה הנכון, המהנה והמקדם ביותר.
הטיפול במעון מתבצע לאורך כל שעות היום, תוך כדי פעילות יומיומית ובתוך הסביבה הטבעית של הילד. הצוות וההורים מקבלים הדרכה כיצד להעביר את הלמידה גם לסביבה שמחוץ למעון – לבית, לגינה, לחיים – וכיצד להמשיך לתרגל אתו באופן פונקציונלי.
אנו מאמינים שכל מיומנות נרכשת מתוך חוויה והקשר
אחת החוויות הייחודיות שאנו מנגישים לפעוטות שלנו היא השהות בחדר הסנוזלן – סביבה רב חושית טיפולית ומקדמת.

נבחרת המקצועניות שלנו נבנית על פי דרישות מכרז משרד הרווחה להפעלת מעונות יום שיקומיים, וכוללת: מנהלת, עובדת סוציאלית, צוות הדרכה פדגוגי, צוות מקצועות הבריאות – מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ופיזיותרפיסטיות, גננות בעלות תואר בחינוך מיוחד, סייעות ודיאטנית. במעונות שבהם ישנם ילדים הזקוקים לטיפולים רפואיים פולשניים, ישנה גם אחות רפואית מוסמכת. הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
כשאנחנו בוחרים את המאסטריות שלנו אנחנו שמים דגש על מקצועיות על וניסיון מעשי בשטח, אבל לא מסתפקים בקיומם אלא ממשיכים לפתח ולשדרג אותם: לאורך שנת הלימודים זוכה הצוות למפגשי הדרכה ולהשתלמויות מקצועיות מקדמות.
מטעם משרד הבריאות, האחראי על התברואה והפן המקצועי-טיפולי של המעון, זוכה המעון לליוויה של דיאטנית שבונה, יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי, תפריט אישי לכל ילד. התפריט מותאם לילד גם מבחינת אספקת אבות המזון וגם מבחינת יכולתו האינדיבידואלית בתחומי הלעיסה, הבליעה ושאר התפקודים הפיזיולוגיים הקשורים באכילה. כמו כן, מושם דגש על הגיוון באוכל ועל חשיפה לטעמים ולמרקמים חדשים, כדרך לקידום הסתגלותו המיטבית של הפעוט לעולם.
מעונות תקשורת
הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, ברמות תפקוד שונות.
המקצוענות והלב של הנבחרת שלנו יוצרים עבורם סביבה התפתחותית בטוחה ומקדמת
שמביאה כל ילד, בדרכו, להישגים הטובים ביותר שלו.
"פתחיה" היא הראשונה בתחום המענה הטיפולי לתינוקות ופעוטות בעלי צרכים מיוחדים.
עוד לפני שהוחל חוק מעונות יום שיקומיים, "פתחיה" כבר הפעילה מסגרת לפעוטות בעלי תסמונת דאון שהלכה וגדלה משנה לשנה, ובשנת 2000, עם חקיקת חוק מעונות יום שיקומיים, הוכרזה הכיתה ששכנה בשכונת רמות כ"מעון יום שיקומי".
בתשס"ה (2005), זכתה "פתחיה" בתואר "זכיינית מס' 1 להפעלת מעונות יום שיקומיים" מטעם משרד הרווחה ומשרד הבריאות – הודות לצוות המקצועי המוביל שלה, המאגד בתוכו מקצועני חינוך וטיפול במקצועות הבריאות מהשורה הראשונה.
כל מעונות "פתחיה" בנויים על פי הפרוגראמה למעונות יום שיקומיים, נושאים רישיונות הפעלה של משרד הרווחה ועומדים תחת בקרה ופיקוח של משרד הרווחה והבריאות.
בתשע"ד (2014)זכתה העמותה בהכרה מטעם משרד הרווחה, והיא מופיעה ברשימת הספקים הארצית להפעלת מעונות יום שיקומיים בכל המחוזות ועבור כל האוכלוסיות.
ל"פתחיה" שבעה מעונות יום שיקומיים ברחבי הארץ: חמישה מעונות רב-נכותיים בירושלים (2), בית שמש (2), ומודיעין עילית; ושני מעונות תקשורת בבני ברק ובגן יבנה.
הגישה
כדי למקסם את אפקט השהייה של הפעוט במעון מכל הבחינות, אנחנו משקיעים אינספור משאבים בעיצוב הסביבה הלימודית והטיפולית.
המעונות שלנו מאובזרים במיטב הציוד החדיש, בערכות אבחון עדכניות ובמתקני חצר מותאמים ומונגשים. כל פינה מעוצבת מתוך חשיבה מקצועית, באופן מזמין ומזמן התנסות.

סדר היום הטיפולי של ילדי המעון הוא אינטנסיבי, דורש ומתיש. חשוב לנו שלצד זאת, הילדים שלנו יחוו הנאה, הצלחה ועניין, הזדמנויות לחקירה וללמידה והתנסויות חברתיות שונות, כמו בכל מעון רגיל.
כל תחום, גם הטריוויאלי ביותר, נלמד באופן מקצועי ומלווה על ידי נשות מקצוע מומחיות בתחום.
דוגמאות מהשטח:
- תחושה – נערכת בחינה מעמיקה של הפרופיל האינדיבידואלי של הילד, פרופיל של אשת המקצוע המטפלת בו, ואלה חומרים ומרקמים מתאים ונכון להגיש לו. כל הנתונים נלקחים בחשבון, ופעילות "רגילה" של משחקי חול, מים וצבע, מקבלת משמעות עמוקה ומקדמת.
- תקשורת – איך נספר סיפור לפעוט המיוחד? איך נתווך לו את העולם שבחוץ? באיזה כלי הוא ישתמש לתקשורת גם בבית, מחוץ לשעות המעון? בכל פרט מושקעת מחשבה מעמיקה ומשאבים של למידה, התמקצעות וליווי, כדי להעניק לכל פעוט את המענה הנכון, המהנה והמקדם ביותר.
הטיפול במעון מתבצע לאורך כל שעות היום, תוך כדי פעילות יומיומית ובתוך הסביבה הטבעית של הילד. הצוות וההורים מקבלים הדרכה כיצד להעביר את הלמידה גם לסביבה שמחוץ למעון – לבית, לגינה, לחיים – וכיצד להמשיך לתרגל אתו באופן פונקציונלי.
אנו מאמינים שכל מיומנות נרכשת מתוך חוויה והקשר
אחת החוויות הייחודיות שאנו מנגישים לפעוטות שלנו היא השהות בחדר הסנוזלן – סביבה רב חושית טיפולית ומקדמת.
נבחרת המקצועניות שלנו נבנית על פי דרישות מכרז משרד הרווחה להפעלת מעונות יום שיקומיים, וכוללת: מנהלת, עובדת סוציאלית, צוות הדרכה פדגוגי, צוות מקצועות הבריאות – מרפאות בעיסוק, קלינאיות תקשורת ופיזיותרפיסטיות, גננות בעלות תואר בחינוך מיוחד, סייעות ודיאטנית. במעונות שבהם ישנם ילדים הזקוקים לטיפולים רפואיים פולשניים, ישנה גם אחות רפואית מוסמכת. הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
כשאנחנו בוחרים את המאסטריות שלנו אנחנו שמים דגש על מקצועיות על וניסיון מעשי בשטח, אבל לא מסתפקים בקיומם אלא ממשיכים לפתח ולשדרג אותם: לאורך שנת הלימודים זוכה הצוות למפגשי הדרכה ולהשתלמויות מקצועיות מקדמות.
מטעם משרד הבריאות, האחראי על התברואה והפן המקצועי-טיפולי של המעון, זוכה המעון לליוויה של דיאטנית שבונה, יחד עם הצוות החינוכי והטיפולי, תפריט אישי לכל ילד. התפריט מותאם לילד גם מבחינת אספקת אבות המזון וגם מבחינת יכולתו האינדיבידואלית בתחומי הלעיסה, הבליעה ושאר התפקודים הפיזיולוגיים הקשורים באכילה. כמו כן, מושם דגש על הגיוון באוכל ועל חשיפה לטעמים ולמרקמים חדשים, כדרך לקידום הסתגלותו המיטבית של הפעוט לעולם.
גני שפה
מטרת העל של גני השפה וגני ההתפתחות היא לצמצם פערי התפתחות שונים בין הילד לקבוצת בני גילו, להקנות לו כלים ומיומנויות ולהעצים את יכולותיו, על מנת שיוכל בהמשך להשתלב במסגרת החינוך הרגיל.
כל ילד הלומד בגן שפה זכאי ל"סל שח"מ" – שעות טיפול במקצועות הבריאות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק וטיפול רגשי. הטיפולים ניתנים כחלק אינטגרלי ממהלך סדר היום בגן, מה שחוסך מההורים את הצורך לקחת בעצמם את הילד למרפאות התפתחותיות, בשעות אחר הצהריים או על חשבון שעות עבודה.
גני השפה וגני ההתפתחות של פתחיה מעוצבים ומאובזרים ברמה גבוהה, ומהווים סביבה לימודית מזמינה ומקדמת. בכל גן חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד חדיש וערכות אבחון עדכניות.
צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
השילוב
הילדים של פתחיה נהנים מתוכנית שילוב אופטימלית, תוצאה של שיתוף פעולה אפקטיבי עם רשת גני הילדים "בית יעקב". עבור כל ילד נבנית תוכנית שילוב אישית, בהתאם למטרות הקידום הספציפיות שלו ובהתאם למטרת העל – צמצום פערים והכשרה מקסימלית ללימודים במערכת הרגילה.
כאשר הדבר מתאפשר, אנחנו משקיעים משאבים רבים בבחירת מבני הגנים ושיבוץ הכיתות בקרבת מקום, כדי שהשילוב יהיה טבעי וזמין.
המעטפת
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הגן. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.
סדר היום, רשימת המטרות החינוכיות והלימודיות והתוכניות הפדגוגיות והטיפוליות בגנים, נבנים בליווי צוות ההדרכה והפיקוח, בהתאם לאפיון הילדים ולדרישות משרד החינוך. בישיבות צוות הנערכות מעת לעת, נבחנים ההישגים ובמידת הצורך נערכים שינויים והתאמות.
בגן השפה או ההתפתחות נהנה הילד מתוכנית לימודים מכוונת מטרות קידום ומסל שעות טיפול במקצועות הבריאות על ידי קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ומרפאה רגשית. מעבר לסל זה, ב"פתחיה" מפתחים כל העת תוכניות העשרה המעצימות את מיומנויותיו ויכולותיו של הילד, בדגש על פיתוח כישורי חברה והקניית אסטרטגיות למידה וניהול.
סדר היום כולל פעילויות המקדמות את השתתפות הילדים בהקשרים הרגשיים, החברתיים, השפתיים, הקוגניטיביים והמוטוריים – לכל ילד על פי החוזקות והקשיים הספציפיים שלו.
צוות מקצועות הבריאות מלווה את העבודה בגן, ובשיתוף עם הגננת משלב את העבודה בתחומים השונים, בהקשרים הרלוונטיים בסדר היום בגן.
בתחילת שנת הלימודים עורך צוות הגן מיפוי מעמיק ובונה, בהנחיית צוות הפיקוח וההדרכה, תוכנית קידום אישית ומדויקת (תל"א) לכל תלמיד. התוכנית כוללת את המטרות האישיות של כל תלמיד, ואת האמצעים להשגת המטרות האלו, לרבות המינון והאופי של דרכי ההתערבות של עובדות מקצועות הבריאות. התוכנית אינה מתייחסת רק לנקודות הקושי הדורשות טיפול, אלא מתייחסת גם לנקודות החוזק של הילד ולדרכים למנף ולהעצים אותן.
ההתערבות הטיפולית בגנים יכולה לכלול שילוב של טיפולים יחידניים או בצמדים, קבוצתיים או כיתתיים, בסביבות המשתנות על פי תוכניתו האישית של התלמיד: בחדר הטיפולים, בגן, בחצר, במהלך הלמידה, בהפסקה, בזמן הארוחה או בפעילויות שונות כמו משחקים או טיולים, ועוד.
כדי להגיע למקסימום התוצאות המשמעותיות, המטפלות במקצועות הבריאות נמצאות בקשר ובשיח רציף עם מנהלות הגן ועם ההורים, צופות ומתערבות בהקשרים מגוונים במהלך היום בגן.
התוכנית האישית משולבת במומחיות בתוכנית לימודים כלל-גנית (תלג"ן) עשירה ומושקעת. תוכנית הלימודים בגני השפה ובגני ההתפתחות תואמת את תוכנית הלימודים בגני "בית יעקב" הרגילים, בתוספת העשרות מגוונות.

הצוות בגן השפה / ההתפתחות מונה:
- צוות חינוכי: גננת וסייעת, שתיהן בעלות הסמכה לחינוך מיוחד;
- צוות מקצועות הבריאות: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, ועובדת סוציאלית או פסיכולוגית.
הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
הדרכה שוטפת
מערך הדרכה מקצועי תומך בצוות מקצועות הבריאות ומלווה אותו באופן שוטף. צוות הגן כולו נהנה מהגגה מקצועית על ידי רופאי הבית של פתחיה: רופאי ילדים בעלי התמחות בהתפתחות הילד ובנוירולוגיה של הילד.
השתלמויות
הנהלת "פתחיה" בונה מערך השתלמויות שנתי, שההשתתפות בו היא חובה (וזכות!) עבור כל נשות הצוות בגנים. במסגרת ההשתלמויות מקבל הצוות כלים חדשים לבנייה וליישום של תוכניות לימודים, להתמודדות מיטבית עם אתגרים בגן ובניהולו, לאבחון עדכני ועוד.
גני מש״ה
קבוצת הילדים בגן הקידום היא קטנה (8-10 ילדים, בדרך כלל) ומספר אנשי הצוות גדול – מה שמאפשר מתן יחס אישי ותשומת לב פרטנית לכל ילד בכל אחת מפעילויות הגן.
בגן נהנה הילד ממעטפת של עבודה אקולוגית מקצועית, שמותאמת לו באופן אישי ומכוונת למטרות הקידום האינדיבידואליות שלו, ומסל רחב של שעות טיפול במקצועות הבריאות: ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה.
במסגרת תוכנית התל"ן (תוכנית לימודים נוספת) מתקיימים לאורך השבוע חוגי העשרה חוייתיים, המכוונים למטרות קידום.
מטרת העל של גן הקידום, כשמו, היא קידום הילד מנקודת המוצא שלו לתפקוד המקסימלי המתאפשר על פי נתוניו האישיים. העשייה שלנו מכוונת למיקסום יכולותיו של הילד, ולהקניית עצמאות מירבית בכל תחום – דרך פיתוח של מיומנויות תפקוד יומיומיות (ADL – Activities of Daily Living) וכישורי חיים, שהם הבסיס ההכרחי לעצמאות.
בגני הקידום מתקיים יום הלימודים עד השעה 15:10, ולאחר מכן קיימות אפשרויות שונות לשהות יום ארוך, כמו המועדונית, שבה מוגשת לילדים ארוחת צהריים חמה ומזינה ונערכות פעילויות קידום הנושאות אופי חווייתי, מה שיוצר רצף טיפולי התורם מאד להתקדמותו של הילד.
גני הקידום של פתחיה מעוצבים ומאובזרים ברמה גבוהה, ומהווים סביבה לימודית מזמינה ומקדמת. בכל גן חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד חדיש וערכות אבחון עדכניות.
צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
השילוב
הילדים של פתחיה נהנים מתוכנית שילוב אופטימלית, תוצאה של שיתוף פעולה אפקטיבי עם רשת גני הילדים "בית יעקב". עבור כל ילד נבנית תוכנית שילוב אישית, בהתאם למטרות הקידום הספציפיות שלו.
במידת האפשר, גני הקידום משובצים בסמיכות לגני ילדים רגילים, כדי שהשילוב יהיה טבעי וזמין.
המעטפת
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הגן. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.

סדר היום, רשימת המטרות החינוכיות והלימודיות והתוכניות הפדגוגיות בגנים, נבנים בליווי צוות ההדרכה והפיקוח, בהתאם לאפיון הילדים ולדרישות משרד החינוך. בישיבות צוות הנערכות מעת לעת, נבחנים ההישגים ובמידת הצורך נערכים שינויים והתאמות.
המומחיוֺת של פתחיה מיטיבות לשלב גישה מקצוענית והתנהלות על פי מטרות ויעדים, יחד עם אווירה חמה ואוהבת והווי חווייתי ונעים. חלק מהאג'נדה המקצועית שלנו היא ראיית הילד קודם כל כילד, שזקוק לסיפוק והנאה ככל ילד אחר, ומתוך הראייה הזו – אנחנו מטפחים את חדרי הטיפול בגנים כחלל נעים ומזמין. לאורך היום כולו, אנחנו מתמקדים בנקודות החוזקה של הילד, מעצימים אותן ומעבירים לו מסרים של חיזוק והערכה.
שילוב בהתאמה אישית
עבור כל ילד נבנית תוכנית שילוב אינדיבידואלית, בהתאם למטרות הקידום האישיות שלו. במסגרת ההתאמה האישית, אנו מאתרים עבור כל ילד את הזמן האידיאלי, שבו הוא ירוויח את המקסימום מהשילוב. כך נוכל לגלות ילד המשתלב בגן הרגיל הסמוך בשעת היצירה, וילד אחר – דווקא בזמן הארוחה.
מסיבות חגים, יום שישי וימי הולדת נחגגים במשותף.
הצוות בגן הקידום לילדים עם מש"ה מונה:
- צוות חינוכי: גננת ושתי סייעות, שתיהן בעלות הסמכה לחינוך מיוחד;
- צוות מקצועות הבריאות: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, פסיכולוגית ועובדת סוציאלית.
הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
המועדונית מופעלת על ידי מפעילה וסייעת. צוות הצהרון עובד בשיתוף פעולה עם צוות הגן, משתתף בישיבות הצוות ומקדם את הילדים לפי התוכניות האישיות שנבנו עבורם.
הדרכה שוטפת
מערך הדרכה מקצועי תומך בצוות מקצועות הבריאות ומלווה אותו באופן שוטף. צוות הגן כולו נהנה מהגגה מקצועית על ידי רופאי הבית של פתחיה: רופאי ילדים בעלי התמחות בהתפתחות הילד ובנוירולוגיה של הילד.
השתלמויות
הנהלת "פתחיה" בונה מערך השתלמויות שנתי, שההשתתפות בו היא חובה (וזכות!) עבור כל נשות הצוות בגנים. במסגרת ההשתלמויות מקבל הצוות כלים חדשים לבנייה וליישום של תוכניות לימודים, להתמודדות מיטבית עם אתגרים בגן ובניהולו, לאבחון עדכני ועוד.
גני תקשורת
המסגרות שייכות לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך, ובתוכן מפעילה פתחיה את הטב"מ, שהזכאות לו נקבעת על ידי משרד הבריאות ומפוקחת על ידו.
אנו מעניקים לילדים על הספקטרום האוטיסטי את שירותי הטב"מ מתוך ראייה שלמה ומעמיקה של עולמו של הילד, צרכיו, הפוטנציאל הטמון בו – והנשמה היקרה שבתוכו.
במהלך שעות פעילות הגן, הילדים מקבלים טיפולים פרא-רפואיים ממיטב אנשי ונשות מקצוע: קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות ומנתחות התנהגות. הצוות הטיפולי והחינוכי פועל יחד, בתיאום מלא עם ההורים, לבניית תכנית טיפולית-חינוכית אישית (תל"א), בהתאם להנחיות משרד החינוך, ובהתאמה מדויקת לצרכיו האישיים של כל ילד.
בגן תקשורת לומדים 5 עד 8 ילדים, מה שמאפשר יחס אישי, עבודה פרטנית וליווי מדויק וצמוד. יום הלימודים ארוך, נמשך עד 16:45, וכולל גם הסעות, ליווי, הזנה וטיפולים בהיקף של כ-3.4 ש"ש.
צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
סל הטב"מ כולל 14 שעות טיפול שבועיות (10.5 שעות ישירות ו-3.5 שעות עקיפות),
שניתנות על ידי צוות מקצועי מולטי-דיסציפלינארי, הכולל:
- קלינאית תקשורת
- מרפאה בעיסוק
- פיזיותרפיסטית (על פי צורך ולאחר מיפוי התפקוד של הילד)
- עובדת סוציאלית קלינית
- מטפלת בהבעה ויצירה
- מנתחת התנהגות.
נוסף לזאת, ישנו רופא המלווה את הגן ומעניק יעוץ רפואי על פי הצורך. האחראית הישירה על הצוות בכל גן הינה רכזת הטיפולים, שהיא בהכשרתה אשת טיפול מאחד ממקצועות הטיפול שהוזכרו למעלה.
לילד שלכם יינתנו טיפולים פרטניים וקבוצתיים. אחת לשבועיים תקבלו הדרכת הורים, כחלק מסל הטיפולים המגיע לכם על פי חוק.

העבודה בגני התקשורת מבוססת על מודל התפתחותי-התנהגותי, המשלב בין ראייה כוללנית של תחומי ההתפתחות של הילד לבין התייחסות אישית למאפייניו הייחודיים. כל מטרה טיפולית נבנית מתוך שיח רב-מקצועי, מתוך הבנה עמוקה של הצרכים ההתפתחותיים, ומתוך אמונה גדולה בזכותו וביכולתו של כל ילד לחוות, להשתתף, לבחור, להשפיע, לתקשר ולבנות לעצמו חיים בעלי משמעות.
אנו שמים דגש מיוחד על קידום התפקוד היומיומי: הבעת רצונות ורגשות, השתתפות חברתית, ביסוס עצמאות, רכישת שפה ותקשורת, גמילה מחיתולים, ועוד.
גישה זו רואה בילד לא רק מושא לטיפול, אלא אדם שלם – פעיל, סקרן, בעל מסוגלות ויכולת להשפיע על סביבתו. אנחנו כאן כדי לעזור לו לגלות את כל אלה.
בתי ספר “פיתוחים”
סניף בית-שמש
בית-הספר הוקם בבית-שמש בשנת תשע"ט (2018/9), במענה לבקשתם של הורי הילדים בגני הקידום של "פתחיה" ושל הורים רבים נוספים בבית-שמש ובסביבה, אשר להם לא היה עד אז מענה מספק בעיר.
ב"פיתוחים – בית-שמש" 6 כיתות, וצוות אוהב ומסור של מקצועניות בתחומי החינוך, ההוראה ומקצועות הבריאות.
בית הספר ניצב בחזית העשייה המקדמת. למידה בלתי פוסקת וחדשנות בלתי מתפשרת מאפשרים לנו להנגיש לתלמידים שלנו את שיטות הטיפול והאמצעים העדכניים ביותר לשיפור איכות חייהם, לרווחתם ולאושרם. צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
בית-הספר מעוצב ומאובזר ברמה גבוהה, ומהווה סביבה לימודית מזמינה ומקדמת, עם מיטב האמצעים החדשניים לקידומו המירבי של כל ילד.
החזון שלנו
בבית הספר שלנו דואגים לאיכות חייו של כל תלמיד מתוך כבוד, אמון, אהבה והסתכלות אינדיבידואלית על יכולותיו הייחודיות – כדי להעניק לו הזדמנות שווה להיות חלק מהחברה, על אף המוגבלות: חלק תורם ולא רק נתרם, מוביל ולא רק מובל.
הגישה שלנו
בליבת העשייה שלנו מתחברות יחד כל סביבות החיים של התלמיד – הבית ובית-הספר – כדי לתת מענה מקיף ומחובר לכל היבט בחיי היום-יום של התלמיד.
העבודה בבית-הספר נעשית בגישה האקולוגית, שרואה את התלמיד כחלק מהסביבה הטבעית שבתוכה הוא חי. החיבור בין הבית לבית-הספר מאפשר קידום עצמאות ואיכות חיים, במקסימום התואם את אפשרויותיו האינדיבידואליות של כל תלמיד.
המעטפת שלנו
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הלימודים. בין היתר, מתקיימות קבוצות צמיחה ייעודיות להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.
אנו אתכם, ההורים, בכל מהלך, כולל תקשורת עם מערך הרווחה, הכוונה למימוש זכויות ועמידה מול גורמים רפואיים. במידת האפשר נסייע לכם בהשגה מונגשת של ציוד רפואי ועזרה נחוצה אחרת.
פנו אלינו עם כל שאלה, בקשה והתייעצות. אנחנו כאן כדי להקשיב ולתת מענה, בעזרת השם.
האג'נדה של "פיתוחים" מתאפיינת בחמישה מפתחות פורצי דרך:
למידה מותאמת
ב"פיתוחים" קיים מערך למידה מובנה, ההולם את דרישות משרד החינוך וכולל את אשכולות הליבה. את הלמידה אנחנו מדייקים לצורכי התלמידים באמצעות התאמה רב חושית: התאמות חזותיות וסביבתיות, התאמת גירויים ועוד. הכבוד העמוק שלנו לתלמידים ולמשפחותיהם מנחה אותנו ביצירת הווי בית-ספרי אמיתי ומשמעותי, על כל מאפייניו: ילקוטים, מחברות, תעודות מחצית וגמר, טיול שנתי ועוד.
תקשורת
"פיתוחים" מציג חדשנות טכנולוגית וקידמה מקצועית בכל הנוגע לעבודה על מיומנויות תקשורת, כדי שכל תלמיד יצליח להביע את עצמו בדרך המדויקת עבורו. בבית הספר משתמשים בתקשורת תומכת וחליפית הכוללת: מערכת מיקוד מבט, אייפדים, מתגים, סמלים ולוחות תקשורת. בכל כיתה ישנו לוח חכם המאפשר למידה רב-חושית ומשמעותית. נוסף ללוח המרכזי, כל תלמיד מקבל בהנגשה פרטנית את הכלים התקשורתיים היעילים עבורו.
כישורי חיים
ב"פיתוחים" מושם דגש על פיתוח כישורי חיים ומיומנויות תפקוד יומיומי, כדי לאפשר לכל תלמיד השתתפות ועצמאות מקסימליות בסביבות השונות שבתוכן הוא חי. בבית הספר תוכנית אורך הכוללת הכנה לחיים, מתוך ראיית צרכיו הייחודיים של כל תלמיד, יכולותיו והפוטנציאל הטמון בו.
אמון
מתן אמון מלא ביכולותיו ובמסוגלותו של כל תלמיד ובאפשרות שלו להגיע להישגיו הטובים ביותר – זהו אחד העקרונות המהותיים שעליהם מושתתת הגישה בבית הספר. האמון הזה עומד בבסיסה של ההשקעה המקסימלית בכל תלמיד, ומזין גם את האמון של התלמידים בעצמם.
כבוד
כל תלמיד ראוי לכל הכבוד – והכבוד כולל את הזכות שלו לחוות אירועים משמעותיים בחייו, בהתאם לגילו ובדרך מותאמת אישית, ייחודית ומעצימה. כחלק מעיקרון זה אנו עורכים במסגרת בית הספר חגיגות בר / בת מצווה מושקעות ומרגשות.
חוויה של מקצוענות
המומחיות של פתחיה מיטיבות לשלב גישה מקצוענית והתנהלות על פי מטרות ויעדים, יחד עם אווירה חמה ואוהבת והווי חווייתי ונעים. חלק מהאג'נדה המקצועית שלנו היא ראיית הילד קודם כל כילד, שזקוק לסיפוק והנאה ככל ילד אחר, ומתוך הראייה הזו – אנחנו מטפחים את חדרי הטיפול בבית-הספר כחלל נעים ומזמין. לאורך היום כולו, אנחנו מתמקדים בנקודות החוזקה של הילד, מעצימים אותן ומעבירים לו מסרים של חיזוק והערכה.

צוות בית-הספר פיתוחים בית שמש מונה:
- צוות חינוכי: מורות בעלות הסמכה לחינוך מיוחד;
- צוות מקצועות הבריאות: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, מרפאה רגשית, פסיכולוגית, עובדת סוציאלית וסייעת שיקומית.
הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
הדרכה שוטפת
מערך הדרכה מקצועי תומך בצוות מקצועות הבריאות ומלווה אותו באופן שוטף. צוות בית הספר כולו נהנה מהגגה מקצועית על ידי רופאי הבית של פתחיה: רופאי ילדים בעלי התמחות בהתפתחות הילד ובנוירולוגיה של הילד.
השתלמויות
הנהלת "פתחיה" בונה מערך השתלמויות שנתי, עבור כל נשות הצוות בכל המסגרות. במסגרת ההשתלמויות מקבל הצוות כלים חדשים לבנייה וליישום של תוכניות לימודים, להתמודדות מיטבית עם אתגרים בבית-הספר, לאבחון עדכני ועוד.
סניף ירושלים
בית הספר ניצב בחזית העשייה המקדמת. למידה בלתי פוסקת וחדשנות בלתי מתפשרת מאפשרים לנו להנגיש לתלמידים שלנו את שיטות הטיפול והאמצעים העדכניים ביותר לשיפור איכות חייהם, לרווחתם ולאושרם. צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
בית-הספר מעוצב ומאובזר ברמה גבוהה, ומהווה סביבה לימודית מזמינה ומקדמת, עם מיטב האמצעים החדשניים לקידומו המירבי של כל ילד. במבנה קיימים חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד טיפולי חדיש וערכות אבחון עדכניות.
החזון שלנו
בבית הספר שלנו דואגים לאיכות חייו של כל תלמיד מתוך כבוד, אמון, אהבה והסתכלות אינדיבידואלית על יכולותיו הייחודיות – כדי להעניק לו הזדמנות שווה להגיע לעצמאות מקסימלית ולתפקוד חברתי מיטבי. אנו שואפים לראות כל אחד מהתלמידים שלנו כשהוא חלק אינטגרלי מהווי החיים הקהילתי והחברתי, מחובר, תורם ומשפיע.
הגישה שלנו
בליבת העשייה שלנו מתחברות יחד כל סביבות החיים של התלמיד – הבית ובית-הספר – כדי לתת מענה מקיף ומחובר לכל היבט בחיי היום-יום של התלמיד.
העבודה בבית-הספר נעשית בגישה האקולוגית, שרואה את התלמיד כחלק מהסביבה הטבעית שבתוכה הוא חי. החיבור בין הבית לבית-הספר מסייע בהטמעת המיומנויות הנרכשות וביישומן בסביבה הטבעית של התלמיד, וכך מאפשר קידום עצמאות, איכות חיים וחיבור מיטבי לחברה ולקהילה.
כבית-ספר חרדי, אנו שמים דגש מיוחד על פיתוח היכולות של התלמיד להשתייך באופן מקסימלי להווי חייו הרגיל של כל ילד חרדי, כמו: תפילה בבית-הכנסת, השתתפות בסעודות השבת, ציטוט סיפורים ורעיונות מתוך פרשת השבוע, ועוד.
השילוב שלנו
כמומחים לשילוב, אנו מפתחים תוכנית שילוב אינדיבידואלית לכל תלמיד, בהתאמה ליכולותיו האישיות ולרצונם של הוריו. אנו מבחינים בין שילוב בגיל הצעיר לבין שילוב מתבגרים, ומעניקים הדרכה, הנחיה וליווי לצוות המשלב והמשתלב כדי לממש במקסימום את מטרות השילוב, כפי שהוגדרו בתוכנית הקידום האישית של התלמיד (תל"א).
המעטפת שלנו
אנו רואים ערך מהותי בשמירה על ערוץ תקשורת פתוח וזמין עבור ההורים, לשאלות, ייעוץ, הכוונה ספציפית והדרכה.
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הלימודים. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.

בהתאם לחזון שלנו, המכוון למיקסום הישגיו של כל תלמיד ולהבאתו לתפקודים גבוהים במיומנויות היום-יום כבסיס לעצמאות מרבית, נבנתה אג'נדה טיפולית הכוללת את המפתחות הבאים:
מיומנויות וכישורים
- מיומנויות ADL (פעולות היומיום – Activities of Daily Living): עבודה משמעותית ויסודית על פיתוח כישורי חיים, במסגרת ובמרחב הקהילתי. העבודה מתמקדת בתפקודי יום-יום ועצמאות כגון: נסיעות, קניות, סדר, ניקיון וארגון בבית ומחוצה לו; מיומנויות אכילה נאותה והיגיינה אישית; פיתוח אחריות ועוד.
- שפה ותקשורת: עבודה יומיומית משמעותית על מובנות דיבור, היגוי, תקשורת והיכולת לנהל שיחה.
- תפקודים מוטוריים: עבודה עם מרפאה בעיסוק על מיומנויות המאפשרות יכולות תפקודיות גבוהות, כמו: התארגנות, כישורים ניהוליים, כתיבה, הקלדה, שימוש יעיל בחפצים מורכבים ועוד.
- ספורט: ספורט טיפולי ופעילות אתגרית, כדי לתת מענה גם לבריאות הגופנית של הילדים, ליוזמת תנועה ולפנאי.
- צוות חינוכי: מורות בעלות הסמכה לחינוך מיוחד;
- צוות מקצועות הבריאות: קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית, מרפאה רגשית, פסיכולוגית, מנתחת התנהגות ועובדת סוציאלית.
הצוות הטיפולי כולו בעל תארים ורישיונות רלוונטיים כנדרש על פי החוק.
הדרכה שוטפת
מערך הדרכה מקצועי תומך בצוות מקצועות הבריאות ומלווה אותו באופן שוטף. צוות בית הספר כולו נהנה מהגגה מקצועית על ידי רופאי הבית של פתחיה: רופאי ילדים בעלי התמחות בהתפתחות הילד ובנוירולוגיה של הילד.
השתלמויות
הנהלת "פתחיה" בונה מערך השתלמויות שנתי, עבור כל נשות הצוות בכל המסגרות. במסגרת ההשתלמויות מקבל הצוות כלים חדשים לבנייה וליישום של תוכניות לימודים, להתמודדות מיטבית עם אתגרים בבית-הספר, לאבחון עדכני ועוד.