דילוג לתוכן

חינוך מיוחד

להתקדם
דרך האהבה

מעונות יום שיקומיים

השנים הראשונות הן קריטיות להתפתחותו של כל ילד, ובמיוחד כשיש לו צרכים מיוחדים. נבחרת המקצועניות שלנו במעונות השיקומיים משקיעה את כל הכוח והלב כדי לנצל את חלון ההזדמנויות הזה ולהביא את התינוקות והפעוטות למקסימום הישגים ולמקסימום אושר, במקסימום אהבה ומסירות. פתחיה היא זכיינית מס' 1 להפעלת מעונות יום שיקומיים.

"פתחיה" היא הראשונה בתחום המענה הטיפולי לתינוקות ופעוטות בעלי צרכים מיוחדים.

עוד לפני שהוחל חוק מעונות יום שיקומיים, "פתחיה" כבר הפעילה מסגרת לפעוטות בעלי תסמונת דאון שהלכה וגדלה משנה לשנה, ובשנת 2000, עם חקיקת חוק מעונות יום שיקומיים, הוכרזה הכיתה ששכנה בשכונת רמות כ"מעון יום שיקומי".

בתשס"ה (2005), זכתה "פתחיה" בתואר "זכיינית מס' 1 להפעלת מעונות יום שיקומיים" מטעם משרד הרווחה ומשרד הבריאות – הודות לצוות המקצועי המוביל שלה, המאגד בתוכו מקצועני חינוך וטיפול במקצועות הבריאות מהשורה הראשונה.

כל מעונות "פתחיה" בנויים על פי הפרוגראמה למעונות יום שיקומיים, נושאים רישיונות הפעלה של משרד הרווחה ועומדים תחת בקרה ופיקוח של משרד הרווחה והבריאות.

בתשע"ד (2014)זכתה העמותה בהכרה מטעם משרד הרווחה, והיא מופיעה ברשימת הספקים הארצית להפעלת מעונות יום שיקומיים בכל המחוזות ועבור כל האוכלוסיות.

ל"פתחיה" שבעה מעונות יום שיקומיים ברחבי הארץ: חמישה מעונות רב-נכותיים בירושלים (2), בית שמש (2), ומודיעין עילית; ושני מעונות תקשורת בבני ברק ובגן יבנה.

הגישה

כדי למקסם את אפקט השהייה של הפעוט במעון מכל הבחינות, אנחנו משקיעים אינספור משאבים בעיצוב הסביבה הלימודית והטיפולית.

המעונות שלנו מאובזרים במיטב הציוד החדיש, בערכות אבחון עדכניות ובמתקני חצר מותאמים ומונגשים. כל פינה מעוצבת מתוך חשיבה מקצועית, באופן מזמין ומזמן התנסות.

מעונות תקשורת

מעון התקשורת שלנו הוא עולמם הייחודי של תינוקות ופעוטות
הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, ברמות תפקוד שונות.
המקצוענות והלב של הנבחרת שלנו יוצרים עבורם סביבה התפתחותית בטוחה ומקדמת
שמביאה כל ילד, בדרכו, להישגים הטובים ביותר שלו.

"פתחיה" היא הראשונה בתחום המענה הטיפולי לתינוקות ופעוטות בעלי צרכים מיוחדים.

עוד לפני שהוחל חוק מעונות יום שיקומיים, "פתחיה" כבר הפעילה מסגרת לפעוטות בעלי תסמונת דאון שהלכה וגדלה משנה לשנה, ובשנת 2000, עם חקיקת חוק מעונות יום שיקומיים, הוכרזה הכיתה ששכנה בשכונת רמות כ"מעון יום שיקומי".

בתשס"ה (2005), זכתה "פתחיה" בתואר "זכיינית מס' 1 להפעלת מעונות יום שיקומיים" מטעם משרד הרווחה ומשרד הבריאות – הודות לצוות המקצועי המוביל שלה, המאגד בתוכו מקצועני חינוך וטיפול במקצועות הבריאות מהשורה הראשונה.

כל מעונות "פתחיה" בנויים על פי הפרוגראמה למעונות יום שיקומיים, נושאים רישיונות הפעלה של משרד הרווחה ועומדים תחת בקרה ופיקוח של משרד הרווחה והבריאות.

בתשע"ד (2014)זכתה העמותה בהכרה מטעם משרד הרווחה, והיא מופיעה ברשימת הספקים הארצית להפעלת מעונות יום שיקומיים בכל המחוזות ועבור כל האוכלוסיות.

ל"פתחיה" שבעה מעונות יום שיקומיים ברחבי הארץ: חמישה מעונות רב-נכותיים בירושלים (2), בית שמש (2), ומודיעין עילית; ושני מעונות תקשורת בבני ברק ובגן יבנה.

הגישה

כדי למקסם את אפקט השהייה של הפעוט במעון מכל הבחינות, אנחנו משקיעים אינספור משאבים בעיצוב הסביבה הלימודית והטיפולית.

המעונות שלנו מאובזרים במיטב הציוד החדיש, בערכות אבחון עדכניות ובמתקני חצר מותאמים ומונגשים. כל פינה מעוצבת מתוך חשיבה מקצועית, באופן מזמין ומזמן התנסות.

גני שפה

עם גישת המעטפת המסונכרנת ותוכניות לימודים פורצות דרך – נהנים הילדים בגני השפה ובגני ההתפתחות מפיתוח עמוק ומשמעותי של היכולות, הכוחות והכישורים הטמונים בהם, ומהכנה מעצימה לחיי בית הספר והחברה.

מטרת העל של גני השפה וגני ההתפתחות היא לצמצם פערי התפתחות שונים בין הילד לקבוצת בני גילו, להקנות לו כלים ומיומנויות ולהעצים את יכולותיו, על מנת שיוכל בהמשך להשתלב במסגרת החינוך הרגיל.

כל ילד הלומד בגן שפה זכאי ל"סל שח"מ" – שעות טיפול במקצועות הבריאות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק וטיפול רגשי. הטיפולים ניתנים כחלק אינטגרלי ממהלך סדר היום בגן, מה שחוסך מההורים את הצורך לקחת בעצמם את הילד למרפאות התפתחותיות, בשעות אחר הצהריים או על חשבון שעות עבודה.

גני השפה וגני ההתפתחות של פתחיה מעוצבים ומאובזרים ברמה גבוהה, ומהווים סביבה לימודית מזמינה ומקדמת. בכל גן חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד חדיש וערכות אבחון עדכניות.

צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.

השילוב
הילדים של פתחיה נהנים מתוכנית שילוב אופטימלית, תוצאה של שיתוף פעולה אפקטיבי עם רשת גני הילדים "בית יעקב". עבור כל ילד נבנית תוכנית שילוב אישית, בהתאם למטרות הקידום הספציפיות שלו ובהתאם למטרת העל – צמצום פערים והכשרה מקסימלית ללימודים במערכת הרגילה.

כאשר הדבר מתאפשר, אנחנו משקיעים משאבים רבים בבחירת מבני הגנים ושיבוץ הכיתות בקרבת מקום, כדי שהשילוב יהיה טבעי וזמין.

המעטפת
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הגן. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.

גני מש״ה

רק מקצועניות, ורק הטובות שבהן, מרכיבות את הצוות שלנו גם בגני הקידום. את העובדה הזאת מעצימה גישת העבודה הייחודית שלנו, שמבוססת על סנכרון מלא בין כל הגורמים המטפלים בילד. בזכותה, נהנה כל ילד ממעטפת טיפול אישית שמיושמת יום-יום, לאורך כל היום, במגוון אמצעים מתקדמים.

קבוצת הילדים בגן הקידום היא קטנה (8-10 ילדים, בדרך כלל) ומספר אנשי הצוות גדול – מה שמאפשר מתן יחס אישי ותשומת לב פרטנית לכל ילד בכל אחת מפעילויות הגן.
בגן נהנה הילד ממעטפת של עבודה אקולוגית מקצועית, שמותאמת לו באופן אישי ומכוונת למטרות הקידום האינדיבידואליות שלו, ומסל רחב של שעות טיפול במקצועות הבריאות: ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה.

במסגרת תוכנית התל"ן (תוכנית לימודים נוספת) מתקיימים לאורך השבוע חוגי העשרה חוייתיים, המכוונים למטרות קידום.
מטרת העל של גן הקידום, כשמו, היא קידום הילד מנקודת המוצא שלו לתפקוד המקסימלי המתאפשר על פי נתוניו האישיים. העשייה שלנו מכוונת למיקסום יכולותיו של הילד, ולהקניית עצמאות מירבית בכל תחום – דרך פיתוח של מיומנויות תפקוד יומיומיות (ADL – Activities of Daily Living) וכישורי חיים, שהם הבסיס ההכרחי לעצמאות.

בגני הקידום מתקיים יום הלימודים עד השעה 15:10, ולאחר מכן קיימות אפשרויות שונות לשהות יום ארוך, כמו המועדונית, שבה מוגשת לילדים ארוחת צהריים חמה ומזינה ונערכות פעילויות קידום הנושאות אופי חווייתי, מה שיוצר רצף טיפולי התורם מאד להתקדמותו של הילד.

גני הקידום של פתחיה מעוצבים ומאובזרים ברמה גבוהה, ומהווים סביבה לימודית מזמינה ומקדמת. בכל גן חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד חדיש וערכות אבחון עדכניות.

צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.

השילוב
הילדים של פתחיה נהנים מתוכנית שילוב אופטימלית, תוצאה של שיתוף פעולה אפקטיבי עם רשת גני הילדים "בית יעקב". עבור כל ילד נבנית תוכנית שילוב אישית, בהתאם למטרות הקידום הספציפיות שלו.
במידת האפשר, גני הקידום משובצים בסמיכות לגני ילדים רגילים, כדי שהשילוב יהיה טבעי וזמין.

המעטפת
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הגן. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.

גני תקשורת

במומחיות ובאהבה נפתח כאן העולם – והדרך להתחבר אליו – בפני ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי (ASD). הגישה ההתפתחותית-אינטגרטיבית שעל פיה אנו פועלים מייחסת משמעות לכל מרכיב בעולמו ובחייו של הילד, ויוצרת ביניהם סנכרון והרמוניה אפקטיביים.

המסגרות שייכות לרשויות המקומיות ולמשרד החינוך, ובתוכן מפעילה פתחיה את הטב"מ, שהזכאות לו נקבעת על ידי משרד הבריאות ומפוקחת על ידו.

אנו מעניקים לילדים על הספקטרום האוטיסטי את שירותי הטב"מ מתוך ראייה שלמה ומעמיקה של עולמו של הילד, צרכיו, הפוטנציאל הטמון בו – והנשמה היקרה שבתוכו.

במהלך שעות פעילות הגן, הילדים מקבלים טיפולים פרא-רפואיים ממיטב אנשי ונשות מקצוע: קלינאיות תקשורת, מרפאות בעיסוק, פסיכולוגיות, עובדות סוציאליות ומנתחות התנהגות. הצוות הטיפולי והחינוכי פועל יחד, בתיאום מלא עם ההורים, לבניית תכנית טיפולית-חינוכית אישית (תל"א), בהתאם להנחיות משרד החינוך, ובהתאמה מדויקת לצרכיו האישיים של כל ילד.

בגן תקשורת לומדים 5 עד 8 ילדים, מה שמאפשר יחס אישי, עבודה פרטנית וליווי מדויק וצמוד. יום הלימודים ארוך, נמשך עד 16:45, וכולל גם הסעות, ליווי, הזנה וטיפולים בהיקף של כ-3.4 ש"ש.

צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.

בתי ספר “פיתוחים”

בתי הספר לחיים! חממה חינוכית וטיפולית מתקדמת שעוטפת במקצוענות על ובאהבה עצומה את התלמידים שלנו, ומביאה אותם להישגים מדהימים מתוך תחושת שליחות עמוקה, אמון בלתי מוגבל וכבוד אינסופי לנשמה היקרה שבתוך כל אחד ואחת.
בתי ספר “פיתוחים”
סניף בית-שמש

בית-הספר הוקם בבית-שמש בשנת תשע"ט (2018/9), במענה לבקשתם של הורי הילדים בגני הקידום של "פתחיה" ושל הורים רבים נוספים בבית-שמש ובסביבה, אשר להם לא היה עד אז מענה מספק בעיר.
ב"פיתוחים – בית-שמש" 6 כיתות, וצוות אוהב ומסור של מקצועניות בתחומי החינוך, ההוראה ומקצועות הבריאות.
בית הספר ניצב בחזית העשייה המקדמת. למידה בלתי פוסקת וחדשנות בלתי מתפשרת מאפשרים לנו להנגיש לתלמידים שלנו את שיטות הטיפול והאמצעים העדכניים ביותר לשיפור איכות חייהם, לרווחתם ולאושרם. צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
בית-הספר מעוצב ומאובזר ברמה גבוהה, ומהווה סביבה לימודית מזמינה ומקדמת, עם מיטב האמצעים החדשניים לקידומו המירבי של כל ילד.

החזון שלנו
בבית הספר שלנו דואגים לאיכות חייו של כל תלמיד מתוך כבוד, אמון, אהבה והסתכלות אינדיבידואלית על יכולותיו הייחודיות – כדי להעניק לו הזדמנות שווה להיות חלק מהחברה, על אף המוגבלות: חלק תורם ולא רק נתרם, מוביל ולא רק מובל.

הגישה שלנו
בליבת העשייה שלנו מתחברות יחד כל סביבות החיים של התלמיד – הבית ובית-הספר – כדי לתת מענה מקיף ומחובר לכל היבט בחיי היום-יום של התלמיד.
העבודה בבית-הספר נעשית בגישה האקולוגית, שרואה את התלמיד כחלק מהסביבה הטבעית שבתוכה הוא חי. החיבור בין הבית לבית-הספר מאפשר קידום עצמאות ואיכות חיים, במקסימום התואם את אפשרויותיו האינדיבידואליות של כל תלמיד.

המעטפת שלנו
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הלימודים. בין היתר, מתקיימות קבוצות צמיחה ייעודיות להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.
אנו אתכם, ההורים, בכל מהלך, כולל תקשורת עם מערך הרווחה, הכוונה למימוש זכויות ועמידה מול גורמים רפואיים. במידת האפשר נסייע לכם בהשגה מונגשת של ציוד רפואי ועזרה נחוצה אחרת.
פנו אלינו עם כל שאלה, בקשה והתייעצות. אנחנו כאן כדי להקשיב ולתת מענה, בעזרת השם.

בתי ספר “פיתוחים”
סניף ירושלים

בית הספר ניצב בחזית העשייה המקדמת. למידה בלתי פוסקת וחדשנות בלתי מתפשרת מאפשרים לנו להנגיש לתלמידים שלנו את שיטות הטיפול והאמצעים העדכניים ביותר לשיפור איכות חייהם, לרווחתם ולאושרם. צוות המקצועניות של "פתחיה" עובד בשיתוף פעולה עם צוות הפיקוח וההדרכה של משרד החינוך, מצטיין בכל קריטריון וזוכה להערכה רבה.
בית-הספר מעוצב ומאובזר ברמה גבוהה, ומהווה סביבה לימודית מזמינה ומקדמת, עם מיטב האמצעים החדשניים לקידומו המירבי של כל ילד. במבנה קיימים חדרי ספח לטיפולים אינדיבידואליים, עם ציוד טיפולי חדיש וערכות אבחון עדכניות.

החזון שלנו
בבית הספר שלנו דואגים לאיכות חייו של כל תלמיד מתוך כבוד, אמון, אהבה והסתכלות אינדיבידואלית על יכולותיו הייחודיות – כדי להעניק לו הזדמנות שווה להגיע לעצמאות מקסימלית ולתפקוד חברתי מיטבי. אנו שואפים לראות כל אחד מהתלמידים שלנו כשהוא חלק אינטגרלי מהווי החיים הקהילתי והחברתי, מחובר, תורם ומשפיע.

הגישה שלנו
בליבת העשייה שלנו מתחברות יחד כל סביבות החיים של התלמיד – הבית ובית-הספר – כדי לתת מענה מקיף ומחובר לכל היבט בחיי היום-יום של התלמיד.
העבודה בבית-הספר נעשית בגישה האקולוגית, שרואה את התלמיד כחלק מהסביבה הטבעית שבתוכה הוא חי. החיבור בין הבית לבית-הספר מסייע בהטמעת המיומנויות הנרכשות וביישומן בסביבה הטבעית של התלמיד, וכך מאפשר קידום עצמאות, איכות חיים וחיבור מיטבי לחברה ולקהילה.
כבית-ספר חרדי, אנו שמים דגש מיוחד על פיתוח היכולות של התלמיד להשתייך באופן מקסימלי להווי חייו הרגיל של כל ילד חרדי, כמו: תפילה בבית-הכנסת, השתתפות בסעודות השבת, ציטוט סיפורים ורעיונות מתוך פרשת השבוע, ועוד.

השילוב שלנו
כמומחים לשילוב, אנו מפתחים תוכנית שילוב אינדיבידואלית לכל תלמיד, בהתאמה ליכולותיו האישיות ולרצונם של הוריו. אנו מבחינים בין שילוב בגיל הצעיר לבין שילוב מתבגרים, ומעניקים הדרכה, הנחיה וליווי לצוות המשלב והמשתלב כדי לממש במקסימום את מטרות השילוב, כפי שהוגדרו בתוכנית הקידום האישית של התלמיד (תל"א).

המעטפת שלנו
אנו רואים ערך מהותי בשמירה על ערוץ תקשורת פתוח וזמין עבור ההורים, לשאלות, ייעוץ, הכוונה ספציפית והדרכה.
מעבר לקשר היום-יומי עם הורי הילדים שלנו, ולתקשורת פתוחה, זמינה ומכבדת – משפחת "פתחיה" צועדת יד ביד עם משפחות הילדים ומציעה מעטפת תמיכה וליווי גם מחוץ לשעות הלימודים. בין היתר, מתקיימות קבוצות תמיכה להורים; ימי חוויה לאחים; ו"נופש חיל" – נופשון אימהות מסובסד בתנאי אירוח מפנקים.

מה נכניס לכאן לבינתיים?